Google ads kvalitetsresultat

Få højere annonce positioner til lavere klikpriser

Her er en guide til at opnå højere Google Ads kvalitetsresultat af søgeord, ved at sætte tekstannoncer i samspil med kvalitetsresultat af søgeord for at få højere positioner til lavere klikpriser.
Så længe ens annoncer indeholder følgende tre faktorer, så er det relativt enkelt at få et budskab igennem og samtidig matche annoncegruppens søgeord. Overvej følgende punkter når annoncer sammensættes:

Søgeord som ens målgruppe indtaster ved søgning.
Annonceteksten som de bliver præsenteret for.
Landingssiden som de ender på når de klikker på annoncen.

Trin 1) Forstå hensigten bag søgninger

Inden man begynder at skrive overskrifter og vælger landingsside, bør man overveje, hvad ens målgrupper reelt set er på udkig efter, når de foretager en bestemt søgning. Med andre ord, hvad er hensigten bag de søgeord, de bruger?
En metode er at placere søgeord alt efter hvor personerne befinder sig i en salgstragt. Ved brug af generiske søgeord, udforsker og sammenligner man ofte mulighederne ved at svinge fra en hjemmeside til anden. Andre er mere målrettede og specifikke i deres søgning hvilket indikerer, at de sandsynligvis er klar på at købe.
For eksempel kan søgeordet ”fiskeolie” placeres nederst i tragten mens søgninger på ”køb fiskeolie” vil være i midten og endeligt vil mere specifikke søgninger som ”bodylab fiskeolie” være øverst i tragten. På den side har man derfor mennesker i opsøgningsfasen som sammenligner forskellige muligheder. Mennesker på den anden side af tragten er klar over, hvad de søger efter og har sandsynligvis endda besluttet sig for præcist hvad de vil købe. At kende til de forskellige søgninger kræver naturligvis research og til det kan man f.eks. gøre brug af Googles Keyword Planner til at trække en liste over relaterede søgeord. Disse kan man benytte til at skrive annoncetekster ud fra på en sådan måde, at de afspejler brugerintention. Tilgangen til at udføre netop dette uddybes herunder.

Trin 2) Skriv annoncer der matcher hvert søgeord

Mange Google Ads annoncer som man støder på, er meget basale med repeteret indhold. Det spiller til ens fordel da man derfor nemt at skille sig ud ved at skrive kreative overskrifter og annoncetekster. Gør processen enkel og direkte for at afspejle nøjagtigt dét, nogen søger efter.
En metode til at implementere tekstannoncer som matcher hvert søgeord kan gøres ved at organisere ens Google Ads kampagner ved at have ét søgeord pr. annoncegruppe. Denne tilgang er også kendt som SKAGs (Single Keyword Ad Groups). Dette åbner både op for at skrive krystalklare og unikke budskaber men giver samtidig også mere kontrol over hvert søgeord og dets søgetermer da de placeres i annoncegrupper for sig selv. Et eksempel på hvorfor, denne strategi er effektiv er givet i afsnittet forneden.

Trin 3) Tilknyt landingssider som matcher trin et og to

En vanskelig fejl man kan begå er at sende besøgende til ens forside eller mindre relevant side i forhold til det søgte. Hvis vi går tilbage til eksemplet med fiskeolie, bør man her have annoncer til hver af tre søgeord. Søgninger på “fiskeolie” og ”bodylab fiskeolie” bør ikke kun have deres egne annoncetekster men også gerne tilpassede landingssider. Årsagen til de forskellige landingssider skyldes at man gerne skal præsentere førstnævnte til hele udvalget mens sidstnævnte besøgende gerne skal få øje på fiskeolie fra bodylab så snart de klikker. Her vil man fange deres interesse da de bliver mødt med noget, der svarer til deres forventninger. Hvis de derimod bliver sendt til forsiden, så mister de overblikket og lysten til at bruge tid på selv at skulle søge rundt. Ideelt set skal landingssider matche både annoncer og søgeord til en så høj grad, at de fremstår personaliserede.

Med Google Ads vil der altid være en sammenhæng mellem klikpris (CPC) eller CPA/ROAS og kvalitetsresultat. Jo højere kvalitetsresultat, desto lavere vil CPC og derved CPA være. Det modsatte gør sig også gældende. Jo lavere kvalitetsresultat, desto højere vil ens CPC og CPA omkostninger være.
kvalitetsresultat indikerer i en skala fra 1-10 hvor godt søgeord overordnet set vil klare sig i Google Ads auktioner. Det interessante her er, hvad der ligger bag definitionen og hvordan den samlede score måles. Parameteret kvalitetsresultat tager udgangspunkt i følgende tre punker som illustreres her efter vigtighed:

Landingssideoplevelse 39%
Forventet klikrate (CTR) 39%
Annoncerelevans 22%

Annoncerelevans: Hvor godt matcher ens annoncer dét, der bliver søgt på.
Forventet klikrate: Hvor ofte bliver der klikket på ens annoncer ved visninger.
Landingsside: Hvor godt landingssiden er på linje med både søgningen og selve annoncen.

Lyder det bekendt? Det er dybest set nøjagtigt de samme trin, som vi løb igennem i forrige afsnit om at matche budskab i annoncer med søgeord. Med andre ord vil implementering af denne tilgang altså ikke kun forbedre de besøgendes oplevelse på siden, hvilket øger sandsynligheden for konverteringer, men det sørger også for højere kvalitetsresultat som resulterer i højere positioner til lavere Google Ads omkostninger.

Et godt sted at starte er ved at foretage en søgning på et produkt eller tjeneste på Google, overveje hvilke søgeord man vil benytte, hvad man forventer og hvorfor man formulere søgninger som man gør. Se annoncerne der dukker op, bemærk hvad de ligger vægt på og se, om de tydeligt svarer på hensigten bag søgningen. Bid også mærke i annoncer som ikke matcher søgningen, da man også kan lære af disse. Klik på nogle af annoncerne og se landingssiden du sendes til. Ideelt set bør de samme fordele, søgeord og budskaber gentages på landingssiden for at gøre brugeroplevelsen enkel og ligetil. Dette forsikrer besøgende om, at de er det helt rette sted.

Udforsk dine muligheder med en gratis og uforpligtende opsætning af kampagner udarbejdet af eksperter. Vi giver også en gratis prøveperiode på håndtering for en god start.