Prisen for Google Ads

Hvad koster Google Ads? Sådan beregner du en pris

Det er et spørgsmål vi ofte hører. Svaret på, hvordan en Google Ads pris lyder og om det kan betale sig er, at det ikke er ens for alle da det varierer meget. Ens Google Ads pris (tidligere kendt som AdWords) afhænger af flere faktorer. I dette indlæg vil vi forklare, hvad der ligger bag annonceudgifter, hvordan man kan sætte et realistisk budget og hvordan man kan anskue, om det overhovedet kan betale sig at annoncere på Google Ads.
Før vi dykker ned i tallene og begynder at tale omkostninger, skal vi først redegøre for, hvordan Google Ads egentlig fungere for at kunne forklare omkostningerne bag platformen.
Google Ads fungerer stort set på samme måde som en auktion. En annonceauktion begynder, når en bruger foretager en Google søgning hvorefter Google vurdere, om søgningen indeholder søgeord, som annoncører byder på.
Hvis søgeforespørgselen aktiverer nogle søgeord, som annoncører byder på, begynder annonceauktionen. Formålet med auktionen er at bestemme annoncernes positioner. Positioneringen bestemmes på baggrund af to hovedfaktorer: maksimumbud (maks. CPC) og kvalitetsresultat.
Når kvalitetsresultat og positionering er beregnet, bruger Google disse data til at bestemme, hvor meget annoncører skal betale, når nogen klikker på deres annoncer.
Et godt kvalitetsresultat betyder, at man sparer penge ved at betale mindre pr. klik. Et lavt kvalitetsresultat betyder, at ens klikpriser derimod stiger og man kan ende med at betale det dobbelte eller mere bare for at konkurrere med andre annoncører, der betaler en lavere pris. For en gennemgang af, hvordan man kan øge ens kvalitetsresultat og reducere klikpriser, kan du besøge vores guide til kvalitetsresultat for mere information. At have et højt kvalitetsresultat kan ofte være forskellen mellem en profitabel og bekostelig kampagne. Læs mere om kvalitetsresultat her.

Hvor meget koster et typisk Google Ads klik så?

Der er nogle søgeord som er konkurrenceprægede ved at flere vil byde på dem. Disse søgeord kan let resultere i budkrig mellem annoncører. Når store virksomheder byder på samme søgeord eller søgeord som har stor konverteringsværdi (såsom ”advokat”), så kan man stort set kun forvente en ting: dyre klikpriser. I visse brancher forekommer det ofte, at man betaler over 200 kr. pr. klik for visse søgeord. På den anden ende har man derimod billige søgeord, som kan give fine positioner til håndører.
Hvis man eksempelvis har et søgeord der hedder ”rolex”, så kan man ifølge Google Ads Planner, få førstepositionen på Google med en klikpris på 2,99 kr. Søgeordet ”advokat”, kræver derimod en klikpris på 5,85 kr. for blot at blive vist i blandt de øverste annoncer.

Google Ads klikpriser

Ifølge Google, så stammer størstedelen af websøgninger fra long-tail søgeord. Ovenstående billede viser kun ”rolex” og ”advokat” søgninger. De mere specifikke og længere søgninger (som betegnes long-tail søgeord), har en tendens til, udover at udgøre flertallet af søgninger, at være betydeligt billigere og samtidig være lige så meget – hvis ikke mere – konverterende end de specifikke søgninger. Det kan være søgninger på specifikke Rolex modeller, hvilket man kan få billigere klikpriser på da der kan være lavere konkurrence på disse søgeord.

Hvordan tjekker man hvor meget et søgeord koster?

Man kan relativt nemt få en idé om, hvor meget Google Ads vil koste inden man går i gang. Der er flere faktorer, der afgør hvor meget en kampagne koster men at tjekke prisen for relevante søgeord giver et fint estimat på, hvor meget det koster. Priserne for søgeord varierer nemlig meget fra branche til branche. For at få en grov idé om, hvor meget et bestemt søgeord kan koste, kan du bruge Googles søgeordsplanlægning. Indtast blot en branche eller et søgeord, og værktøjet samler en oversigt over relevante søgeord og deres priser. Værktøjet giver mulighed for at finjustere målretningen efter land og sprog så man får data efter ønskede markeder.
De faktiske omkostninger varierer da priserne også er afhængige af andre faktorer såsom kvalitetsresultat men samlet set giver søgeordsplanlægningen en god indikation af, hvor meget en kampagne kan koste.
At være på første sige og allerøverst kan derfor både være pærelet eller svært alt afhængigt af det søgeord og marked man målretter. Hvis et søgeord ikke har nogen konkurrence, skal man blot oprette en annonce som hurtigt og billigt lander på den første side. Modsat, søgeord som er konkurrencepræget, er ofte mere vanskeligere at dominere over. Som tommelfingerregel, hvis man på disse søgeord vil rangere højere på Google, så kræver det et højere budget.

Budgettering

En måde at starte budgettering af en Google Ads-konto er at gøre det på kampagne niveau. Hver kampagne i Google Ads har deres egne indstillinger hvilket giver mulighed for at kontrollere og justere på adskillige parametre for de enkelte kampagner. Her anbefaler vi ofte, at man indstiller daglige budgetter for hver kampagne. På den måde kan man allokere ens budget efter kampagnernes performance eller vigtighed. Hvis man arbejder med månedlige budgetter, så beregner man blot ens daglige budget som man fordeler kampagnerne.

Udforsk dine muligheder med en gratis og uforpligtende opsætning af kampagner udarbejdet af eksperter. Vi giver også en gratis prøveperiode på håndtering for en god start.