Google Ads Remarketing

Sådan opnås øget engagement og flere konverteringer

Remarketing er et af de meste effektive metoder til at bringe ”mistede” konverteringer ind. Det er sjældent, at folk konvertere første gang at de åbner en hjemmeside. Med det sagt, så er dette alligevel ikke fortolkes som ubrugelig trafik. Tværtimod. Fremfor at målrette annoncer mod mennesker der hverken kender til ens produkter eller hjemmeside, kan man nå ud til mennesker, der allerede har stiftet kendskab til ens virksomhed. På den måde hjælper remarketing, uden behov for et højt annoncebudget, med at bringe konteringer ind, som man i første omgang gik glip af. Med remarketing via Google Ads, har man forskellige måder at nå ud til ens målgruppe på. Overordnet set er er tre former for remarketing kampagner, som man kan sætte op.

  • Kampagner rettet mod personer, der ikke har foretaget en bestemt handling på en side. Her kan man f.eks. målrette ens annoncering således, at man forsøger at konvertere disse besøgende til leads.
  • Kampagner rettet mod personer, der nåede en bestemt side, f.eks. indkøbskurven, men ikke afsluttede deres køb. Her kan man gøre brug af salgsteknikker rettet mod disse besøgende for at øge sandsynligheden for en konvertering fra dem.
  • Kampagner rettet mod personer, der ikke har set en side, som man gerne vil have dem til at se. Det kan f.eks. være en informativ side omhandlende et produkt.
    Noget af det essentielle her er, at vide nøjagtigt, hvilken handling man ønsker ens potentielle kunde udføre når de udsættes for ens remarketing kampagne.

Nogle af de platforme/netværk, som annonceres på via remarketing, er:

  • Displaynetværket
  • YouTube
  • Gmail
  • Mobilapps/spil
  • RLSA annoncer
Målretning efter sessioner

Målretning efter besøgsfrekvens er en anden effektiv måde at basere en remarketing kampagner på.
Årsagen til, at vi ikke målretter alle brugere som ikke har konverteret skyldes, at engangsbesøgende ikke har lige så høj sandsynlighed for at konvertere. Besøgende som derimod har besøgt siden 2-3 gange er måske sekunder fra at konvertere. De skal sandsynligvis bare have et lille skub og det er lige dét, denne remarketing kampagne har til hensigt.
Det kan opsættes på følgende måde:
Opret en ny målgruppe der er baseret på de specifikke webadresser, som man ønsker at målrette. Hertil skal man indstille en besøgsfrekvens. Det kan være en idé at oprette en målgruppe som består af brugere som har besøgt hjemmesiden to gange og en anden målgruppe med tre eller flere besøg. På den måde kan man differentiere ens budgivning og annoncegrupper alt efter performance (konverteringsrate m.m.). Når målgrupperne er oprettet, kan disse nu målrettes med nye og skræddersyede annoncer. Her kan et eksempel ses med et segment som består af brugere med mere end en session og en sessionsvarighed på over 40 sekunder:

Segmenter i Google Analytics

Man kan for eksempel lokke besøgende til at vende tilbage til produktsiden ved at tilbyde dem et tidsbegrænset tilbud, evt. via en kuponkode. Hvis ens priser allerede er konkurrencedygtige, så kan man i stedet have fokus på ens UVP (Unique Value Proposition). Det kan f.eks. være ”Bestil inden kl. 15 og modtag i morgen”, hvilket vil være et budskab der virker hvis annonceplanlægningen er indstillet relevant tidsmæssigt.
Denne målgruppe er vigtig da den består af folk, som har besøgt hjemmesiden et par gange allerede men endnu ikke konverteret. Denne strategi er et godt værktøj at implementere for at konvertere interesse til handling.

Målretning efter sessionsvarighed

For mange kan noget af det mest chokerende at kigge på i Analytics være sessionsvarighed. Lave sessionsvarigheder kan give grund til panik. Hvorfor bruger besøgende 20 sekunder på at læse længere blogindlæg når indholdet er relevant og nye? Størstedelen har nok en tendens til at skimmer tekst, billeder og overskrifter uden at bruge minutter på det.
Der er dog andre, som er mere engagerede og finder en større interesse i indholdet. Disse skal man sørge for at nå ud til på flere måder, og gerne hurtigst muligt. En rigtig god klik- og konverteringsrate booster er at målrette ens kampagner efter mennesker med længere sessionsvarigheder. For at få overblik over hvor lang tid brugere anvender pr. sessions kan gøres ved at tilgå Google Analytics afsnittet “Adfærd > Alle sider”. Her kan man se en kolonne med en metrik ved navnet ”Gns. tid på side.”
Øverst i tabellen findes et fremhævet tal, hvilket svarer til den samlede gennemsnitlige sessionsvarighed på tværs af hele hjemmesiden.

Sessionsvarigheder i Google Analytics

Gennemsnittet kan danne basis for ens remarketing målgrupper. Her bør man vurdere, hvad der er realistisk i forhold til en høj sessionsvarighed for at indsnævre ens målgruppe.
Remarketing baseret på sessionsvarighed er en effektiv måde at øge konverteringsraten på, da man via denne metode udnytter disse oplysninger til at få en god indikation af, hvor interesserede ens besøgende er, i virksomheden eller indholdet.

Udover eksemplet med segmentet fra forrige afsnit, kan vi gøre et segment mere specifikt med at tilføje flere kriterier. Her er et segment som inkluderer alle brugere som har set på sider med Nike sko, har haft over to sessioner inden for de seneste 30 dage.

Google Analytics målgruppe

Med denne tilgang kan man kategorisere ens brugere efter interesser, gøre annoncer skræddersyede og øge ens bud alt efter hvor tæt på de er fra at konvertere. Hvis man har en ecommerce side, så bør man overveje at ekskludere brugere, der allerede har konverteret inden for x antal dage hvor det giver mening.

Retargeting af eksisterende kunder

Hvis man ikke allerede målretter annoncering mod eksisterende kunder, så bør man overveje effekten ved at genoplive kunder, der ikke har handlet et stykke tid, især ved tilfælde af modtagere af nyhedsbreve.
Et stort problem med e-mail lister er, at de fleste abonnenter på et tidspunkt mister interessen. Listen får løbende nye abonnenter mens ældre abonnenter bliver inaktive. Med andre ord når ens nyhedsbreve ikke længere ud til de ønskede brugere. Hvad stiller man så op? En enkel og effektiv metode er, at målrette ens eksisterende kunder. Årsagen til at dette fungerer godt er dels fordi listen består af kunder, der allerede har konverteret og kender til virksomheden men også fordi man kan kategorisere kunderne efter interesser.
En bonus ved denne tilgang er, at man opnår en højere klikrate med så relevante annoncer, hvilket resulterer i billigere klikpriser. Derudover er det relativt nemt at sætte op.
Sørg for at ekskludere aktive kunder, da annoncer målrettet disse vil være penge bedre brugt på at hive køb ind fra andre brugere. Fokuser i stedet på kunder, der ikke har konverteret i et stykke tid, eller som ikke har reageret på nyhedsbreve. På den måde giver man sig selv et ekstra forsøg på, at få konverteringer fra tidligere kunder og med henblik på, at udvide kundens livstidscyklus.

Husk at A/B teste

Det sker ofte, at besøgende ikke finder et tilbud eller landingsside attraktiv eller at man ikke skiller sig ud fra konkurrenter. Nogle gange kan man også fremstå en tand for salgstalende og her kan problemet være, at man ikke formår at give løsningen på dét problem eller behov, besøgende søgte efter. Hvis besøgende ikke konvertere til en værdiproposition, så skift det ud med andre grunde eller tilbud for at få dem til at vende tilbage og konvertere.
Hvis ens mål bag en kampagne er, at få nye leads i form af tilmelding til konsultation, forespørgsler eller lignende, kan man målrette annoncer til besøgende der ikke konverterede ved at tiltrække dem via andre værdipropositioner. I stedet for en annonce der siger ”bestil nu”, kan man linke til informative sider hvoraf disse henviser videre til de handlinger som man ønsker besøgende foretager sig i sidste ende. Det svarer til A/B testing, hvor man løber gennem forskellige tilbud for at finde ud af, hvad der fungerer, hvad der ikke fungerer, og hvad der konverterer bedst.

Udforsk dine muligheder med en gratis og uforpligtende opsætning af kampagner udarbejdet af eksperter. Vi giver også en gratis prøveperiode på håndtering for en god start.