Google ads Søgekampagner
Optimering af søgekampagner
Søgekampagner på Google Ads er iblandt den meste populære form for onlineannoncering. På denne side giver vi et indblik i, hvordan kampagner på Google søgenetværket virker samt hvorfor denne type for annoncering har en tendens til at give et højt afkast.
Søgeordsanalyse
Research relevante søgeord og sorter efter relevans.
Tekstannoncer
Sammensæt annoncer målrettet hvert søgeord.
Annonceudvidelser
Få mere information på annoncer med udvidelser.
Negative søgeord
Undgå uønsket trafik ved at tilføje negative søgeord.
Søgeordsanalyse
Den mest afgørende faktor for søgekampagner består i at identificere de søgeord, som man ønsker at målrette. Det er nemlig søgeordene (og dels budgivningen), som har allermest indflydelse på både kampagnernes omkostninger og deres potentielle succes. Det er her vigtigt at fokusere på søgeord med købsintention, altså søgninger hvor brugeren har hensigt på at købe noget.
Tag eksempelvis følgende to søgeord: ”fiskeolie” og ”køb fiskeolie”. Ved førstnævnte søgeord er brugeren højst sandsynligt på udkig efter generelle informationer om fiskeolie eller i research fasen. Hvis det andet søgeord så kan man konstatere, at vedkommende er i købsfasen og tættere på et køb. Man kan ved dette tilfælde identificere og konkludere, uden gætteri, hvilket søgeord vil resultere i konverteringer og højere ROAS. Søgeordet ”fiskeolie” kan dog stadig fungere godt, men det er vigtigt, at give søgeordet et lavere bud og holde ekstra godt øje omkostninger og søgetermer, da det er et bredt søgeord med høj volumen.
Vi anbefaler derudover at bruge Googles søgeværktøj til at finde søgeord. Det giver både indblik i klikpriser, søgevolumen, konkurrence og forslag til relaterede søgeord. Værktøjet er gratis og kan tilgås i Google Ads platformen.
Det er desuden kritisk at være opmærksom på søgeordstyper (også kendt som matchtyper) i Google Ads. Søgeordstyper er med til at afgøre hvilke søgninger udløser annoncevisninger. Der findes eksakte, sætning, brede og modifikationer til brede søgeord. Ved eksakte søgeord vises annoncer kun, når der søges på det nøjagtige søgeord eller sætning, som man har angivet. Sætningsmatch udløser annoncer ved søgninger som indeholder ens søgeord, plus ord som forekommer før eller efter søgeordet. Med bredt match kommer man bredere ud ved at få annoncevisninger ved søgninger, som Google vurdere relevante ift. til ens søgeord. Det er ofte bedst at give højere bud på eksakte søgeord og i visse tilfælde ligge ud med disse, da man har mere kontrol over eksakte søgeord end andre matchtyper.
Vi henviser til følgende artikel fra Google, som giver et godt overblik over de forskellige søgeordstyper: Om de forskellige muligheder mht. søgeordsmatchning
Tekstannoncer
Her er en nem øvelse i målrettet annoncering. Prøv at søge på ”revisor” eller ”advokat” på Google. Der vil højst sandsynligt dykke nogle tekstannoncer op som dækker et geografisk behov. Befinder du dig i København, så får du sikkert en annonce med overskriften ”Revisor i København”. Men hov, vi havde ikke engang København med i søgningen! Selvom geografien ikke altid er en nødvendighed, så kan man være fristet af tanken om en lokal revisor. Idéen om, at have muligheden for at mødes med dem personligt og at de har et kontor i nærheden kan være det afgørende led fra annoncevisning til konvertering. På den måde kan man med kreativitet og forståelse for kundehov, fange søgerende opmærksomhed, adskille sig og sætte forventninger hos brugeren allerede inden de har klikket sig ind på hjemmesiden.
Annonceudvidelser
En nem og effektiv måde at øge klikraten af tekstannoncer og deres synlighed er ved brug af annonceudvidelser. Her gennemgår vi ganske kort nogle enkelte annonceudvidelser og deres funktioner.
Undersidelinks
Den nok allervigtigste annonceudvidelse er undersidelinks. Disse kan man bruge til at tilføje adskillige links til ens annoncer, som vil vises nederst på annoncen. Her kan man for eksempel linke til tilbudssider, kategorisider, produkter relaterede til det søgte m.m.
Uanset behovet, kan undersidelinks bruges til at give søgeren et overblik over muligheder direkte fra tekstannoncen. At kunne tilgå flere landingssider og endda har muligheden for selv at vælge, øger oplevelsen og brugervenligheden på hjemmesiden gevaldigt. Det er især en nyttig udvidelse ved brand søgninger, da man til disse søgninger ikke kan vide, hvad søgningen har af hensigt. Her kan undersidelinks til bl.a. ofte besøgte sider gøre det nemmere for brugere at navigere rundt på hjemmesiden da de hurtigere kan finde dét, de er på udkig efter.
Opkaldsudvidelser
Infoudvidelser
Promoveringsudvidelser
Udvidelser med websiteinfo (Structured snippets)
Udvidelser med websiteinfo, også kendt som structured snippets, kan bl.a. bruges til at fortælle om hvilke brands, produktfarver, tjenester m.m. man tilbyder. Hvis man for eksempel sælger forsikring, så kan man angive hvilke typer af forsikringer man tilbyder. I dette eksempel kan der stå: ”Typer: Bilforsikring, Indboforsikring, Rejseforsikring”. De vil vises som almindelig tekst efter infoudvidelserne i annoncen. Altså kan de bruges til at give besøgende indblik i, hvilke ydelser man tilbyder inden de overhovedet er klikket ind på hjemmesiden.
Vi oplever, at når man dukker op på generiske søgninger, så er man ofte ukendt for brugeren. Det er derfor vigtigt at udnytte alle muligheder man har for at fortælle om hvad man kan tilbyde og fange målgruppens opmærksomhed ved at adskille sig.
Andre udvidelser som er værd at overveje relevansen for i ens kampagner er adresseudvidelser, sælgerbedømmelser og appudvidelser.
Negative søgeord
Negative søgeord udgør en meget vigtig del i ens søgen efter højere konverteringsrate og kvalitetsresultat. De er nemlig med til at minimere annoncevisninger på uønskede eller irrelevante søgninger. Negative søgeord forbedrer ydelsen og det gør sig faktisk også gældende for annoncegrupper med eksakte søgeord.
Med negativer bør man være i stand til både at øge ens kvalitetsresultat, sænke klikpriser, omkostninger og samtidig øge konverteringsraten.
Hvis vi for eksempel vender tilbage til eksemplet med fiskeolie som et søgeord som sætningsmatch, så bør man her løbe søgetermer igennem og tilføje negativer. Søgninger som “hvad er fiskeolie” vil højst sandsynligt ikke konvertere godt på en landingsside med produkter. Her kan man tilføje evt. tilføje ”hvad” i sætningsmatch som negativ, hvilket vil ekskludere alle ”hvad” søgninger fra annoncegruppen eller kampagnen. Det er vigtigt at tænke på annoncer, søgeord og søgetermer i forhold til relevans. Indeholder landingssiden svar på dét, der bliver søgt på? I stedet for at ekskludere søgeord og glemme det, kan søgeordet så måske virke ved at oprette det i en anden annoncegruppe med tilpassede annoncer og anden landingsside? Husk på, at en landingsside som ikke er relevant ift. søgeordet, vil have et lavt kvalitetsresultat. Med et lavt kvalitetsresultat, betaler man højere klikpriser og oveni købet så konvertere de ofte dårligt.
Udforsk dine muligheder med en gratis og uforpligtende opsætning af kampagner udarbejdet af eksperter. Vi giver også en gratis prøveperiode på håndtering for en god start.